dijous, 8 de juliol del 2010

e-Ponència: La organización pedagógica del aula digital bajo Moodle

Partint dels principis didàctics d'una aula digital:
  • Caràcter educatiu (el que hi ha a l'aula digital ha de perseguir uns objectius pedagògics preestablerts, però també les formes d'avaluació utilitzades a l'aula digital han de respondre a un mètode, un mitjà i una forma educatives).
  • Unitat d'instrucció i educació (perquè no es tracta només que l'alumne assoleixi uns procediments dins l'aula virtual: també hi ha d'assolir actituds i conceptes, ha de poder descobrir què és el que no sap).
  • Caràcter científic del procés pedagògic (l'aula virtual ha de possibilitar que l'alumne adquireixi esperit científic, desvetllant-li l'interès per confrontar teories, cercar nous exemples, etc.).
  • Afavoriment del desenvolupament de l'individu a través de l'ensenyament (amb l'ajuda dels companys, l'estudiant aprèn a fer coses que més endavant a podrà fer sol, tal com ens explica la teoria de l'espai de desenvolupament proper, de Vygotski).
  • Caràcter accessible dels coneixements (no només tecnològicament, sinó també intel·lectualment i visualment).
  • Caràcter conscient i actiu dels estudiants (l'aula virtual ha d'implicar tots els sentits).
  • Caràcter multimèdia de l'ensenyament
  • Treball cooperatiu (a través de fòrums, xats... i altres activitats de tipus sincrònic i asincrònic, els alumnes se solen mostrar més cooperatius com més distanciats es troben).
  • Autonomia de l'estudiant i responsabilitat davant de l'aprenentatge (l'alumne, a l'aula virtual, disposa de més mitjans per a resoldre els seus propis problemes, a més del professor).
La ponència dóna algunes claus per a fer un bon ús de Moodle: visibilitat de l'aula, organització de la informació i equilibri visual de l'aula.

Tot i que l'aula, als ulls de l'alumne, és un únic objecte, els continguts no ho són: cal distribuir-los per l'espai segons la seva importància (el més important a l'espai central, el menys rellevant en links a altres espais...) i de manera que no distreguin l'atenció de l'alumne (els Power Points, animacions i vídeos és millor enllaçar-los que embedir-los, a menys que sigui imprescindible).

Cal comptar també amb les competències inicials dels alumnes i no descartar l'oferiment de petits tutorials (potser creant un curs dins de Moodle amb aquest fi, que podria oferir activitats de reforç) que facilitin l'accés als mitjans tecnològics als alumnes menys acostumats al seu ús.

Cada mitjà té el seu llenguatge i en una aula virtual la informació cal presentar-la de forma que la més rellevant sigui visible amb més facilitat: puntatges de lletra majors, colors, negretes, cursives, subratllats... però sempre sense abusar: no tot el que s'escriu és important! És bo tenir un tipus de text bàsic sobre el que anirem afegint característiques quan es tracti de resaltar algun aspecte molt concret. Cal també conservar un estil per a cada cosa: els colors tindran un significat, els tipus de lletra un altre... però sempre el mateix. I tot això sense modificar el contingut que, al cap i a la fi, és el que ens conduirà als objectius pedagògics que perseguim.

Per tal que l'alumne no se senti sol, la informació ha de ser suficient. Per això és interessant també oferir als estudiants una guia d'objectius per a cada tema o tasca per tal que s'organitzin millor, a més d'un calendari complet, eines d'avaluació, programa de l'assignatura... i un fòrum i un correu electrònic amb què contactar amb el professor per resoldre dubtes (se suggereix respondre en el termini de 24 hores a qualsevol consulta via fòrum o mail).

Recomana, a més, recordar que una aula digital (en Moodle o suportada per qualsevol altra plataforma) no és un repositori de materials, sinó un sistema d'organització de l'ensenyament/aprenentatge on intervenen els mitjans digitals. També en aquest sentit, cal no oblidar que l'objectiu és que els alumnes aprenguin directament a l'aula i que no els calgui imprimir els materials per poder-los llegir. I si això és imprescindible, es considera adequat oferir a l'alumne una guia de lectura amb uns objectius clars del que s'espera que aprengui d'aquell text.

Finalment, per tal d'afavorir l'equilibri visual de l'aula és recomanable trencar l'esquema predeterminat de Moodle (3 columnes) i establir-ne només dues, de les quals la de la dreta sigui la principal. A la columna de l'esquerra hi col·locarem els materials addiccionals que afavoreixin:
  1. l'accés a activitats i recursos (fòrums, lliçons, webs...)
  2. l'organització (recerques, enllaços, quick mail...)
  3. l'ampliació d'informació (rss, altres alumnes connectats, agenda...)
  4. informació redundant
en l'ordre que els correspongui segons la seva importància.

És una ponència molt completa, que ofereix idees clares sobre el que ha de ser una aula virtual clara i útil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si vols deixar el teu comentari, pensa a ser respectuós amb mi i amb qualsevol que et pugui llegir. Jo només estic expressant les meves opinions i em molestaria que algú, per expressar les seves, es comportés grollerament.