dimarts, 15 de febrer del 2011

Conexión e interacción en el aprendizaje virtual

Aquesta conferència començava plantejant la distinció entre ensenyament 1.0 i 2.0. La diferència rau, segons el conferenciant, en les relacions que s'hi estableixen. En l'ensenyament 2.0, l'ús reticular de la tecnologia com a entorn educatiu genera noves oportunitats d'aprenentatge, més enllà de l'ús tradicional de l'escola (per a aprendre).

En aquest sentit, és el que jo m'he trobat al Postgrau, però també el que jo intento aplicar aquest any a l'institut. El fet d'haver introduït les TIC a l'aula m'ha portat (de forma pràcticament inexorable) a establir una xarxa social via correu amb els alumnes, que cada cop es desinhibeixen més en el seu ús (ja he tingut un parell de xats amb alumnes, sobre assumptes docents: dificultats en l'aprenentatge, dubtes...).

La conferència tracta principalment, però, del que comunament s'entén per xarxes socials, tant les generals (compara Facebook amb trobar-se al carrer) com les restringides (Ning).

El fet és que les persones, en realitat, no són individus, sinó producte de diferents relacions (de xarxes socials) dins de les quals cada persona hi té un paper, un grau d'influència, una funció. I cal entendre quines són les relacions socials dels alumnes per tal d'entendre com aprenen.

La web 2.0 permet crear espais de relació i aprenentatge (xarxes socials) més amplis que els convencionals (l'aula), en els quals cal participar i aportar informació, no només consumir-ne (el temps del consum es va acabar amb l'aparició de la web 2.0). I això permet, no només reconèixer la diversitat de l'alumnat, sinó extreure'n un profit: de persones diferents se'n poden extreure aprenentatges diferents.

De fet, el factor pedagògic sempre rau en saber jugar i articular els diferents elements amb fins educatius. La clau de l'aprenentatge del futur serà la cooperació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si vols deixar el teu comentari, pensa a ser respectuós amb mi i amb qualsevol que et pugui llegir. Jo només estic expressant les meves opinions i em molestaria que algú, per expressar les seves, es comportés grollerament.