dimarts, 15 de febrer del 2011

Metodología para la escritura de pantallas instruccionales

Aquesta webconferència ens presenta un estudi sobre el mètode a seguir per a dissenyar la presentació d'una lliçó:
  1. Decidir què vull ensenyar (p. ex: trigonometria)
  2. Definir la matèria ("equacions matemàtiques que tradueixen les relacions entre els angles i els costats d'un triangle")
  3. Seleccionar les paraules clau ("equacions matemàtiques que tradueixen les relacions entre els angles i els costats d'un triangle")
  4. Buscar conceptes relacionats amb cadascuna de les paraules clau (matemàtiques = números, càlcul, recompte, sumar, restar, origen...)
  5. Relacionar els conceptes relacionats
  6. Obtenir una nova paraula clau (àbac)
  7. Seleccionar una paraula representativa de la paraula clau
  8. Seleccionar el suport visual (programa de televisió, pantalla d'ordinador...)
  9. Definir la configuració de la pantalla
  10. Adaptar la imatge a aquell suport (posició, escala, color, textura...)
  11. Ja tenim un significant
  12. Repetir des del punt 4
  13. Acumular els diferents significants per a obtenir la imatge digital de la lliçó
I és que cal donar a la imatge la importància que mereix. La imatge no és una simple il·lustració del text. La imatge pot ser text, i ho hauria de ser si volem ser entesos per alumnes vinculats a una societat visual i de la imatge.

Val la pena observar la proposta relacionada amb la geometria i la perspectiva.

Això topa frontalment amb la meva pròpia cultura. Jo no pertanyo a la cultura visual. Habitualment els gràfics em passen per alt. Pertanyo a una cultura literal (de lletra). Durant el postgrau em va costar molt, i al final ho vaig aconseguir, incorporar imatges als meus textos, però simplement a nivell il·lustratiu. He après a subratllar conceptes claus en negreta, però encara no he assumit l'existència dels colors (parcialment perquè continuo entenent el text com a quelcom per a ser imprès), ni molt menys la orientació de les paraules respecte al pla!

Em queda molt de camí per recórrer, i em cal fer-ho si vull que els alumnes entenguin quina és l'aplicació futura dels coneixements que pretenc que assimilin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si vols deixar el teu comentari, pensa a ser respectuós amb mi i amb qualsevol que et pugui llegir. Jo només estic expressant les meves opinions i em molestaria que algú, per expressar les seves, es comportés grollerament.